Op deze pagina kun je mijn blogs teruglezen


Help! Red mijn vakantie

Door de vakantie heen volg ik nog wel wat berichten die door andere geplaatst worden op social media. Afgelopen weken zag ik daar berichten van ouders die op vakantie volledig vastliepen en waarbij het gedrag van 1 of meerdere kinderen niet meer te handhaven was. Buiten het feit dat het voor mij als ouder zeer herkenbaar is en ik enorm meeleef met deze ouders voel ik ook het leed van die kinderen.

Goedbedoeld schrijf ik dan onder zo’n bericht een stukje waarin ik mijn oplossing aandraag. En nu ik weer thuis achter de computer zit bedacht ik mij dat het wellicht goed is om mijn algemene advies in deze op te schrijven.

Klik hier om verder te lezen

Waarom Kinderen Niet Kunnen Luisteren als Ze Emotioneel Zijn: Het Samenspel tussen Emoties en Rationeel Denken

Ouderschap brengt momenten van vreugde en uitdagingen met zich mee. We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat onze kinderen niet lijken te luisteren, vooral wanneer ze emotioneel zijn. In deze blog duik ik dieper in op waarom kinderen moeite hebben met luisteren wanneer ze angstig of boos zijn, en hoe we als ouders hiermee kunnen omgaan.

Klik hier om verder te lezen

De Beperkingen van de Thermometermethode bij Getraumatiseerde Kinderen

De volgorde van emoties die vaak op een thermometer worden aangegeven, vertegenwoordigt vaak een gestructureerde progressie van laag naar hoog. Echter, deze lineaire weergave komt niet overeen met de realiteit van emotionele ervaringen, vooral niet tijdens overweldigende momenten bij getraumatiseerde kinderen.

Klik hier om verder te lezen

Het Belang van Een-op-Een Connectie: Een Vriendelijke Start van het Schooljaar voor Terughoudende Leerlingen

Eén-op-één interacties met gereserveerde leerlingen bij aanvang van het jaar zijn essentieel. Ze kweken vertrouwen, erkenning van interesses en positieve schoolassociaties. Ondanks tijdsdruk in het onderwijs, renderen deze investeringen op lange termijn in verminderde problemen, een betere dynamiek en efficiënter leren. Persoonlijke aandacht voor gereserveerde leerlingen draagt bij aan positieve ervaringen en een brede ontwikkeling van vaardigheden, en legt de basis voor een veilig leerklimaat.

Klik hier om verder te lezen

“Navigeren tussen Neurobiologie en Trauma: Begrijpen waarom Mensen Zijn zoals Ze Zijn”

Het verlangen om te begrijpen waarom mensen zijn zoals ze zijn, met speciale aandacht voor hoogbegaafdheid, autismespectrumstoornis (ASS) en ADHD, komt voort uit onze natuurlijke nieuwsgierigheid en behoefte aan orde in de complexiteit van de menselijke psyche. Het is als een puzzel die we proberen op te lossen, waarbij we stukje voor stukje proberen te begrijpen hoe al deze eigenschappen en gedragingen in elkaar passen.

Klik hier om verder te lezen