Het is een pijnlijke realiteit dat sommige kinderen op school worden buitengesloten. Dit kan ernstige emotionele littekens achterlaten en heeft gevolgen voor zowel het buitengesloten kind als de groep. Laten we eens kijken naar wat er gebeurt als een kind wordt buitengesloten, welk overlevingsgedrag we bij hen zien, en hoe we een neerwaartse spiraal kunnen doorbreken en herstellen.

Overlevingsgedrag van het Buitengesloten Kind

Kinderen die buitengesloten worden, vertonen vaak verschillende vormen van overlevingsgedrag. Ze kunnen zich terugtrekken, zichzelf isoleren en proberen onzichtbaar te worden om verdere afwijzing te voorkomen. Anderen kunnen agressief gedrag vertonen als een verdedigingsmechanisme. Het buitengesloten kind kan zichzelf de schuld geven, wat kan leiden tot een laag zelfbeeld en depressie.

De Neerwaartse Spiraal

Deze situatie kan snel een neerwaartse spiraal veroorzaken. Het buitengesloten kind kan zich geïsoleerd en eenzaam voelen, wat hun sociale vaardigheden verder kan aantasten. Hierdoor kunnen ze nog meer worden buitengesloten. Dit kan leiden tot angst en stress, wat hun academische prestaties kan beïnvloeden. Kortom, buitengesloten worden op school kan een verwoestend effect hebben op zowel de emotionele als de academische ontwikkeling van een kind.

Hoe Kunnen We Helpen?

Om de groep en het individuele kind te helpen, moeten we eerst begrijpen waarom het buitengesloten kind wordt afgewezen. Het kan te maken hebben met verschillen in interesses, capaciteiten, uiterlijke kenmerken of gedrag. Het is essentieel om empathie en begrip te bevorderen in de groep en te leren dat verschillen juist waardevol zijn. Voor het creëren van een tolerante groep zijn er verschillende onderwijspakketen op de markt.

Voor het individuele kind dat buitengesloten wordt, is professionele begeleiding van groot belang. Een coach kan helpen bij het opbouwen van zelfvertrouwen, het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het omgaan met de emotionele gevolgen van buitensluiting.

Het herstellen van het gevoel van veiligheid en zelfrespect bij het buitengesloten kind is een intensief proces, maar het is mogelijk met de juiste steun en inzet. Het vergt inspanning van zowel de school als de ouders om een omgeving te creëren waarin alle kinderen zich geaccepteerd en gewaardeerd voelen.

Hoe kan ik helpen?

Wordt jouw kind buitengesloten en heeft het hulp nodig om zich weer veilig te kunnen hechten? Als coach kan ik jouw kind helpen bij het overwinnen van de uitdagingen van buitensluiting. Samen met jou als ouder kan ik een ondersteunende omgeving creëren waarin jouw kind zich veilig voelt om zichzelf te uiten en te groeien. Door middel van spel en creatieve kunstactiviteiten kunnen we sociale vaardigheden ontwikkelen, leert het opnieuw relaties op te bouwen en werkt het op een creatieve manier aan zijn zelfvertrouwen.

Als coach ben ik vastberaden om jou en jouw kind te helpen bij het herstel en het opbouwen van veerkracht, zodat ze zich weer sterker en positiever kunnen voelen in hun omgeving. Samen kunnen we werken aan een gezonde emotionele groei en welzijn voor jouw kind. Om een en ander kracht bij te zetten kan ik IEMT inzetten.
IEMT maakt gebruik van oogbewegingen om de emotionele respons op bepaalde herinneringen te veranderen. Voor een buitengesloten kind kan IEMT helpen om diepgaande emoties van afwijzing en isolatie aan te pakken en om te buigen naar gevoelens van zelfvertrouwen en eigenwaarde. Door deze therapie te integreren in het ondersteuningsproces, kunnen we het kind helpen om emotioneel sterker te worden en zich veiliger te voelen in sociale situaties.